
Drón engedélyt kértél, de még nem kaptad meg? Van egy rossz hírünk
A félreértések elkerülése érdekében először is tisztázzuk: a címben említett drón engedély alatt kijelölt eseti légteret értünk. Az eseti légterek kijelölésével egy korábbi cikkünkben már...
A félreértések elkerülése érdekében először is tisztázzuk: a címben említett drón engedély alatt kijelölt eseti légteret értünk. Az eseti légterek kijelölésével egy korábbi cikkünkben már részletesen foglalkoztunk. Röviden: eseti légtérre azért van szükség, mert a hatályos jogszabály értelmében drónnal csak ilyen légtér „blokkokban” repülhetünk.
Tehát, eseti légteret igényeltél a drón repülésedhez, de még nem kaptad meg? Nos, akkor van egy rossz hírünk a számodra. Az eseti légterek elbírálását végző HM Állami Légügyi Főosztály legfrissebb tájékoztatása szerint nagy valószínűséggel csak a befizetett 3.000 Ft eljárási díjat utalják majd vissza számodra, mivel
a rendkívüli mértékben megnövekedett kérelmek száma miatt a legtöbb eseti légtérigény határidőn belüli elbírálása a legjobb esetben is csak kérdőjeles.

Ez azért érinthet sokakat kellemetlenül, mert a legtöbb ügyfél a Légtér.hu Kft. szolgáltatását igénybe véve adta le légtérigényét. Ez azonban jóval többe kerül, már egy egyszerű kérelem benyújtása is nettó 10 eFt, de ez az összeg akár ennek hatszorosára (60 eFt) is emelkedhet, amennyiben biztonsági felmérésre is szükség van.
A probléma oka nagyon egyszerű és már évek óta fennáll: a kedvezőtlen jogszabályi környezetnek hála még a saját kertünkben sem reptethetjük kijelölt eseti légtér nélkül a drónunkat. Ez a túlszabályozás, és a felhasználók jogkövető magatartása találkozik a hivatali eljárásrenddel ami, mint minden más szakterületen esetében, itt is nehézkes.
A drónok repülését egyszerűsítő jogszabály megjelenését már évek óta halogatják, és megjelenése idén sem várható. Az így kialakult helyzet sajnos magában hordoz egy nagyon komoly repülésbiztonsági kockázatot: minden egyes el nem bírált eseti légtérigénnyel a felhasználók jogkövető magatartását ássa alá a jelenlegi rendszer.
Ennek ellenére a Techkalauz szerkesztősége továbbra is a jogkövető magatartásra bátorítja olvasóit. Aki másként gondolkodik, az pedig tegye fel magának a kérdést:
mit tennénk abban az esetben, ha autót vezetve a közlekedési lámpa nem vált zöldre, amikor elvileg zöldre kellene váltania? Áthajtunk a piroson?
Azért nem kell nagyon aggódni, Kanadában jelenleg még a magyarországinál is rosszabb a helyzet:

Így támogatja a FUJITSU az ENSZ fenntartható fejlődési céljait
Komoly fejtörést okoz mostanában a világ vezetőinek és vezető vállalatinak a fenntartható fejlődés kérdése. Ugyanis valamilyen módon...

A Motorola Moto G20 állítólag Unisoc processzorral és 4 GB RAM-mal érkezik
Azt a hírt rebesgetik, hogy a Motorolánál új telefon van érkezőben, ez pedig nem más, mint a Moto G20. Úgy tűnik a gyártó szokatlan...

Hackerek, vigyázat! – Anti-cheat érkezett a PS5-höz
A Denuvo bejelentette, hogy népszerű népszerű Denuvo Anti-Cheat programja már a PlayStation 5-ön fut. Számos nagy játékcím már...

AMD hivatalos közlemény: nem lesz kripo-bányászat elleni korlátozás az RX 6000 kártyákban
Habár az AMD Radeon RX 6000 szériája nem a legjobb választás kriptovaluta-bányászatra, a cég megerősítette, hogy nem fogják korlátozni...