részletes keresés

Mutasd a notebookod, megmondom ki vagy.

Frissítve: 2017-07-18 18:40:25
Létrehozva: 2008-04-01 09:17:00

Vannak olyan jellemző trendek és piaci hatások, melyek alapján jó eséllyel meg lehet mondani, hogy egy adott vásárlói réteg, – akár kor és nem szerinti megoszlásban, milyen laptopot fog vásárolni magának. a legnagyobb gyártók is hasonló elvek alapján



A nevesebb notebookgyártók – és ide most annak vizsgálata nélkül soroljunk mindenkit, hogy valóban az ő gyáraiban készülnek a készülékek vagy külső gyártóknál – szinte mindegyike hasonló módon gondolja lefedni az asztali PC-k rovására is egyre növekvő piacot. Ez egyrészt azt jelzi, hogy ennek mérete már akkora, hogy a viszonylag kisebb distinkciók (különbségek, ha jobban tetszik) is jelentős hatással lehetnek a vásárlások alakulására, másrészt pedig azt, hogy mind egy már jól bevált üzleti modellt követ. Most megkíséreljük felfedni ennek a modellnek a lényegét.
Nagyjából 2006 és 2007 közé tehető az az időszak, amikor a nagyvállalatok felismerték, hogy az IT ipar bővülésének a fő hajtóereje már nem az asztali gépek eladása jelenti, hanem a laptop-értékesítés. Ezért mindegyik gyártó áthelyezte súlypontját erre a szektorra, a fejlesztőmérnökök a marketing vezetőkkel és a piaci elemzőkkel karöltve megpróbáltak minden társadalmi rétegnek és korosztálynak olyan terméket készíteni, amely a legnagyobb valószínűség szerint a leginkább vásárlásra fogja ösztönözni (ne felejtsük: Marx óta tudjuk, hogy a fő hajtóerő a PROFIT!). Első lépésként az kellett meghatározni, hogy milyen irányokba tud bővülni a potenciális vásárlók köre.



  • asztaliról hordozható számítógépre áttérők

  • egyetemisták, középiskolások, azaz a diákok

  • nők, kik eleddig idegenkedtek a „tech” dolgoktól, de a „cool” cuccokértért igen is rajonganak

  • elavult készüléket újra cserélők (2. generációs notebook használók)

  • idősebb generáció képviselői

  • akik az első számítógépüket vásárolják – főként az alsó középosztály

  • a gémerek, kiknek valamelyest számít a mobilitás és a divat is.


2008 elejére végére kezd nagyjából körvonalazódni a laptopgyártók receptje minden vásárlói réteg elérésére. Fő szabály az, hogy ha a teljes piac lefedéséhez hármas tagolást kell alkalmazni. Ez a felosztás nem tükröz feltétlenül sorrendiséget vagy hierarchiát, sőt még csak árbéli különbséget sem biztos. Inkább nagyjából homogén és sok tulajdonságukban egységes, azonos formavilággal és stílusjegyekkel rendelkező (egyforma töltők, dokkolók, kiegészítők használhatósága a családon belül) notebook-ok összessége ez. Ilyen a Dellnél az Inspiron, Vostro, Latitude, vagy a FSC-nél az Amilo, Esprimo, Lifebook hármas. Tovább erősíti ennek a hármas tagolásnak a létjogosultságát az, ahogy a Microsoft pozícionálta a Vistát: Home, Business és Enterprise szekciókra.
A felhasználók szerinti tipologizálás a következőképpen alakul:



  1. Az első kategória az úgynevezett otthoni felhasználókat célozza meg, akikhez sorolhatjuk a fiatalokat, az asztali gépüket mobilabb alternatívával kiváltó felhasználókat, és egyáltalán minden olyan vásárlót, akinél a felhasználás helye térben talán sosem találkozik a munkavégzés helyével. Ez a csoport minél kisebb anyagi ráfordítással próbálja meg megoldani egy multimédiás számítógép vásárlást. Ők főként a DTR (asztalit helyettesítő), a könnyen hordozható divatkészülékek és a belépő szintű kategóriából fognak választani notebookot. Legfontosabb szempont a trendi megjelenés, a divatos formák, minél több multimédiás funkció beépítése és a viszonylag alacsony ár. Itt lehet a legkisebb hasznot realizálni az egyes notebookokon, de ezt ellensúlyozandó itt találhatók a legnagyobb eladott darabszámok is. Az ilyen termékek beszerzése igen gyakran valamely multi kereskedelmi lánc üzletében történik, és nem is szaküzletben. Nem szerint nagyjából egyforma a megoszlás, illetve gyakori a családi laptop vásárlása is. Létezik ebben a kategóriában is elit, mely a legújabb technikai vívmányokat is tartalmazó és a legjobb dizájnerek által tervezett gépeket is jelentheti. Ebbe a csoportba tartozik még a könnyű hordozható gépek – általában 12” vagy 13,3” kijelzővel – legnagyobb része is, melyek mobilitásukkal és trendi külsejükkel főként a „hölgyek örömét” szolgálják.

  2. Második kategória a kis- és középvállalatokat, a visszafogottabb és konzervatívabb ízlésű felhasználókat, a megbízhatóságra többet áldozókat, az otthoni és a vállalati felhasználásra is egyaránt alkalmazni akaró felhasználókat tartalmazza. Talán ez a kategória a kor szerint leginkább heterogén csoport. Fontos szemponttá válik a minőség és a teljesítmény is, ugyanakkor rendelkeznie kell olyan tulajdonságokkal is, ami lehetővé teszi az otthoni családi felhasználást is. Ezeknek az igényeknek nehéz egyszerre megfelelni, ezért az e kategóriába tartozó laptopok általában nem tartoznak a legolcsóbb árszegmensbe.

  3. Üzleti felhasználók. Az e kategóriából vásárlók olyan nagyvállalati környezetben dolgozó felsővezetők és IT szakemberek – főként középkorú, vagy idősebb férfiak, akiknél a fő szempont a magas minőség, megbízhatóság és a biztonság. Itt már jelentős szerepet játszik az adott márka presztízsértéke is. (Hagyományosan a Dell és az IBM piaca!) Nem véletlen, hogy több egyébként nagy mennyiséget értékesítő gyártó nem is képviselteti magát ebben a szegmensben. A legtöbb nagyvállalat IT szabályzata pontosan rögzíti, hogy milyen biztonsági funkciókkal kell rendelkeznie a hordozható számítógépnek, ha a hálózathoz akarják csatlakoztatni. Fontos tulajdonság a laptop dokkolhatósága és strapabírósága. Jellemző erre a kategóriára az extra belső megerősítés, magnézium burkolat és a plusz biztonsági szoftveres és hardveres megoldások.  Az ide kategóriába tartozó laptopok általában sokkal többet tudnak, mint amire azt a tulajdonos valaha is használni fogja.


A nagyvállalatok beszerzéseiknél az alapján választanak modellt, hogy kikalkulálják a teljes működési életciklus alatt várható összes kiadást, amibe beletartoznak a vételáron kívül a javítási költségek, használhatatlanságból eredő időkiesés okozta kár is. Talán szerencsés lenne, ha ez az attitűd a hétköznapi felhasználók értékrendjébe is átkerülne, és nem játszana kizárólagos szerepet vásárláskor a laptop fogyasztói ára.


Folkmann Ferenc   –  Laptopkalauz.hu


Otthoni, multimédia kategória
• Dell: Inspiron 6400, 1501, 1520, 1525, XPS.
• HP: Pavilion.
• Lenovo: nincs (a hazánkban nem kapható Y sorozat ilyen).
• FSC: Amilo.
• Acer: Aspire, Ferrari.
• Albacomp: Silverline, Traveller V7, Infinity V2, Speedy V2, Smart V4 12” ultra-hordozható,


kis- és középvállalati felhasználás
• Dell: Vostro
• HP: Compaq nx sorozat
• Lenovo: 3000 C , N  és V sorozat, valamint a Thinkpad R sorozat
• FSC: Espirion D, M, U sorozat
• Acer: TravelMate 
• Albacomp: Busines V3, Business V4 ; Optimo V4


nagyvállalati kategória
• Dell: Latitude, Precision sorozat
• HP: Compaq nc sorozat
• Lenovo: Thinkpad Z, T, X sorozat”
• FSC: LifeBook
• Acer:
• Albacomp: – 
 



Így támogatja a FUJITSU az ENSZ fenntartható fejlődési céljait

Így támogatja a FUJITSU az ENSZ fenntartható fejlődési céljait

Komoly fejtörést okoz mostanában a világ vezetőinek és vezető vállalatinak a fenntartható fejlődés kérdése. Ugyanis valamilyen módon muszáj bővülni, de a föld erőforrásai...
Komoly fejtörést okoz mostanában a világ vezetőinek és vezető vállalatinak a fenntartható fejlődés kérdése. Ugyanis valamilyen módon...

A Motorola Moto G20 állítólag Unisoc processzorral és 4 GB RAM-mal érkezik

A Motorola Moto G20 állítólag Unisoc processzorral és 4 GB RAM-mal érkezik

Azt a hírt rebesgetik, hogy a Motorolánál új telefon van érkezőben, ez pedig nem más, mint a Moto G20. Úgy tűnik a gyártó szokatlan döntést hozott, ugyanis nem a Qualcomm...
Azt a hírt rebesgetik, hogy a Motorolánál új telefon van érkezőben, ez pedig nem más, mint a Moto G20. Úgy tűnik a gyártó szokatlan...

Hackerek, vigyázat! – Anti-cheat érkezett a PS5-höz

Hackerek, vigyázat! – Anti-cheat érkezett a PS5-höz

A Denuvo bejelentette, hogy népszerű népszerű Denuvo Anti-Cheat programja már a PlayStation 5-ön fut. Számos nagy játékcím már használja is a kiberbiztonsági programot –...
A Denuvo bejelentette, hogy népszerű népszerű Denuvo Anti-Cheat programja már a PlayStation 5-ön fut. Számos nagy játékcím már...